اخبار فناوری فوری

اخبار فوری و لحظه ای فناوری ایران و جهان از 60 منبع معتبر داخلی و خارجی

اخبار فناوری فوری

اخبار فوری و لحظه ای فناوری ایران و جهان از 60 منبع معتبر داخلی و خارجی

طبقه بندی موضوعی

۱ مطلب در تیر ۱۳۹۵ ثبت شده است

به گزارش آکادمی ارز تودی به‌عنوان یک واحد پولی یا واسطه تبادل (جدا از واسطه‌های فیزیکی مانند اوراق بانکی یا سکه) برپایهٔ اینترنت تعریف می‌شود که ویژگی‌هایی مشابه با پول فیزیکی را داراست،اما تراکنش‌های انتقال سرمایه را به‌صورت آنی و بدون مرز بین افراد انجام می‌دهد. پول‌های مجازی و ارز رمزی هر دو از نمونه‌های پول‌های دیجیتال هستند اما برعکس این عبارت صحیح نیست. در واقع نمی‌توان پول دیجیتال را به این دو گروه محدود کرد. اینکه بتوان انتقال سرمایه را بدون اینکه کسی متوجه شود جابجا کنیم یکی از هزاران نکاتی است که ارز های دیجیتال ان را امکان پذیر کرده اند. اما چه چیزی امنیت این انتقالات را حفظ میکند؟ در ادامه به ان میپردازیم.

 

تاریخچه ارز دیجیتال


ریشه‌های ارز دیجیتال به ایجاد شرکت دیجی‌کش در اواخر دهه ۹۰ توسط دیوید چاوم برمی‌گردد. دیجی‌کش که در آن از علم رمزنگاری استفاده شده بود، بستری برای بانک‌ها فراهم می‌کرد تا به وسیله آن قابلیت انتقال ارزش به صورت الکترونیکی فراهم شود.

یکی از اولین ای-گلدها با پشتوانه طلا در سال ۱۹۹۶ ایجاد شد. یکی از پول‌های دیجیتال مطرح دیگر رزرو آزادی (به انگلیسی: Liberty Reserve) بود که در سال ۲۰۰۶ به‌وجود آمد. این سرویس به کاربران اجازه می‌داد تا پول دلار یا یوروی خود را به رزرو آزادی تبدیل کرده و بتوانند آن را آزادانه با دستمزد ۱٪ بین یکدیگر رد و بدل کنند. هر دوی این سرویس‌ها متمرکز بوده و برای استفاده در پول‌شویی شهرت داشتند. همین امر سبب شد تا دولت آمریکا هر دو سرویس را تعطیل کند و علاقه به استفاده مجدد از پول‌های دیجیتال را افزایش دهد. این امر با معرفی بیت‌کوین در سال ۲۰۰۹ همراه بود که آن را به بزرگ‌ترین و موردِ قبول‌ترین پول دیجیتال تبدیل کرد. از جمله نقاط قوت بیت‌کوین در برابر سایر نمونه‌های پیشین استفاده از فناوری دفتر کل توزیع شده بود. همچنین بیت کوین یک راه جدیدی را در پیش روی افراد قرار داده تا بدون واسطه دارایی‌های خود را مبادله نمایند. شاید برای شما سوال پیش بیاید که تفاوت این ها با یک دیگر چیست؟؟ در ادامه جواب سوال خود را میگیرید.

 

تفاوت کوین (coin) و توکن (token) چیست ؟ آیا این دو اصلا با یکدیگر تفاوتی دارند ؟ اصلا کوین چیست ؟ توکن چیست ؟ آلتکوین ( altcoin ) چیست ؟
باید گفت که اصطلاحات سکه یا همان کوین (coin) و توکن (token) واقعا با یکدیگر فرق دارند. اما رایج شده است که افراد از آن‌ها بجای یکدیگر استفاده می‌کنند. البته باید گفت علاوه بر تفاوت‌هایی که میان این دو اصطلاح وجود دارد، شباهت‌هایی نیز وجود دارد. در ادامه به صحبت درباره این موضوع که کوین چیست و توکن چیست خواهیم پرداخت. علاوه بر این خواهیم دید که آلتکوین ( altcoin ) چیست .

 

کوین ( Coin ) چیست ؟
کوین به هر رمزارزی که یک blockchain مستقل و اختصاصی داشته باشد می‌گویند. مانند بیت کوین.

به طور کلی، کوین، یک ارز دیجیتال رمزنگاری شده است است که برای آنکه یکی از اشکال و روش‌های پرداخت باشد به وجود آمده. یک کوین (coin) یک واحد ارزش است که به طور مستقل و اختصاصی بر روی blockchain خود فعالیت می‌کند. کوین می‌تواند برای ذخیره ارزش و یا پرداخت هزینه خدمات به همان روشی که شما از پول فیزیکی استفاده می کنید، استفاده شود.
بیت کوین (BTC) شناخته شده ترین سکه در سراسر جهان است. اما تنها سکه موجود نیست. در حال حاضر چیزی حدود 888 کوین در جهان وجود دارد. احتمالا نام بسیاری از این کوین‌ها را که از آن‌ها با نام altcoin یاد می‌شود نیز شنیده باشید. در مورد آلتکوین‌ها در ادامه صحبت خواهیم کرد.

بیشتر altcoinها یک فورک از بیت کوین هستند و با استفاده از پروتکل مین باز بیت کوین تولید شده‌اند. مانند دوج کوین و لایت کوین.
با این حال، لیست بلند بالایی از آلتکوین ها وجود دارد که از پروتکل بیت کوین به وجود نیامده‌اند و از پروتکل و بلاکچین خودشان استفاده کرده‌اند. مانند اتریوم، ریپل و کاردانو

 

توکن ( Token ) چیست ؟


از توکن‌ها برای نشان دادن دارایی‌های دیجیتال که قابل تعویض و معامله هستند استفاده می‌شود. با این حال، باید گفت که توکن ها به جای اینکه روی blockchain خود کار کند، مهمان یک پلتفرم دیگر هستند و بر روی آن کار می‌کنند. پلتفرم ای بلاکچینی مانند Ethereum.

در حالی که توکن ها هم ارز های مبادله‌ای هستند، آنها عملکردی بالاتر و فرای کوین دارند. توکن ها به صاحبان خود این توانایی را می‌دهند که در بعضی فعالیت‌ها شرکت کنند.
معمولا توکن ها از طریق پیشنهادات اولیه کوین یا Initial coin offering یا همان ICOها، که نوعی جذب سرمایه است ایجاد و توزیع می‌شوند. ترون (Tron) و ای او اس (EOS) دو تا از شناخته‌شده‌ترین توکن‌ها هستند. از طرفی اتریوم معروف ترین و محبوب ترین پلتفرم و بلاکچین برای توکن های دیگر است.

با این حال، بسیاری از پلتفرم‌ها و بلاکچین‌های دیگر نیز وجود دارند که توکن‌ها می‌توانند بر روی آن ساخته‌شوند. از جمله Omni ، NEO ، Waves و Qtum.
در حال حاضر چیزی حدود 591 توکن در CoinMarketCap وجود دارد.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳ تیر ۹۵ ، ۱۶:۵۴
خبر فوری